Power-distance merujuk kepada seluas mana kuasa mahir dan penerimaan pembahagian kuasa antara budaya yang tidak sama rata.
High power-distance merujuk kepada budaya kearah ketimuran yang lebih mementingkan adat dan kesopanan. Konfrontasi dan desakan secara terang-terangan tidak diterima dan dipandang negative. Contoh Negara yang mengamalkan budaya ini adalah India, Filipina dan Malaysia. Contoh dalam skop mendapatkan ilmu, pelajar begitu menghormati guru.
Mempunyai satu kecenderungan ke kuasa berpusat dengan hierarki-hierarki dalam organisasi-organisasi dan perbezaan besar dalam gaji dan status antara individu. Pekerja bawahan dalam organisasi itu akan melakukan apa yang diarahkan dan dari pandangan guru ia memiliki kebijaksanaan dan merupakan satu kemuliaan.
Low power-distance merujuk kepada budaya kearah kebaratan yang lebih terbuka dan terang-terangan. Sikap desakan tidak kira pangkat dan kedudukan adalah diterima. Contoh Negara yang mengamalkan budaya ini adalah New Zealand, Amerika dan Sweden. Contoh dalam skop mendapatkan ilmu, pelajar tidak menghormati guru dan mampu untuk mencabar guru.
Melihat pekerja bawahan dan pengurus lebih rapat dengan memuji hierarki-hierarki dalam organisasi-organisasi dan kurang perbezaan dalam segi gaji dan status. Guru dan pelajar melihat diri mereka sebagai persamaan (walaupun bukan seiras).
(rujukan : CULTURAL ISSUES RELATING TO ACCESS PERCEPTIONS AND LEARNING STYLES IN THE ONLINE ENVIRONMENT by Jennifer Tylee (BA (Macquarie), MLitt (UNE), PhD (Newcastle), BPrimEdStud (CSU), July 2001) )
No comments:
Post a Comment