(Trompenaars, 1993)
Budaya adalah cara sekumpulan penduduk menyelesaikan masalah dan masalah tersebut adalah masalah yang penduduk biasanya penyelesaian yang datangnya dari kesedaran dan ianya menjadi asas sesuatu andaian.
(Hofstede 1997)
Budaya-budaya itu berubah dalam pola-pola penting pemikiran, perasaan dan tindakan dan pola-pola itu ditubuhkan pada zaman kanak-kanak dan agak stabil sepanjang masa.
Hofstede 1997 mengelaskan budaya kepada 5 dimensi:
1. Power - distance
2. Collectivism versus individualism
3. Femininity versus masculinity
4. Uncertainty avoidance
5. Long-term versus short-term time orientation
(rujukan : CULTURAL ISSUES RELATING TO ACCESS PERCEPTIONS AND LEARNING STYLES IN THE ONLINE ENVIRONMENT by Jennifer Tylee (BA (Macquarie), MLitt (UNE), PhD (Newcastle), BPrimEdStud (CSU), July 2001) )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment